De gevolgen van een vechtscheiding op de kinderen

Wat werkt wel en wat niet?
iris1

De gevolgen van een vechtscheiding op de kinderen

Berichtdoor iris1 » 01 Jul 2017, 22:15

Toen ik twaalf was, besloot mijn vader dat hij wilde scheiden van mijn moeder. Later bleek hij een andere vrouw te hebben waar hij liever zijn leven mee wilde delen. Mijn ouders konden nadat mijn vader weg ging niet meer met elkaar overweg. Elk gesprek dat ze hadden eindigde in ruzie. Mijn vader heeft mijn moeder zelfs een keer met de dood bedreigd.
Over de spullen, het huis, de kinderen en alle andere dingen die geregeld moesten worden waar ik me het liefst zo min mogelijk mee bemoeide, werden ze het ook nooit eens. Mijn vader wilde te veel en dacht niet meer na over zijn kinderen. Uiteindelijk is dit uitgelopen in een vechtscheiding met heel veel rechtszaken en advocaatkosten.
Inmiddels is het alweer ruim 5 jaar geleden dat mijn vader het huis verliet, en alsnog zijn mijn ouders over van alles in gevecht met elkaar. Zo heeft mijn vader pas besloten dat hij geen alimentatie meer hoeft te betalen voor mij, omdat ik achttien ben geworden, dus daarvoor zullen we ook weer naar de rechter moeten.
Deze hele situatie heeft op mij als kind heel veel impact gehad, waar ik nu nog steeds de gevolgen van merk. Zo heb ik heel veel last van een laag zelfbeeld, omdat ik maar niet begreep hoe mijn vader mij kon verlaten en ons zulke vervelende dingen aan kon doen. Dat zorgt ervoor dat ik altijd heel negatief ben over mezelf, omdat mijn eigen vader niet eens van mij kon houden. Sinds een paar jaar heb ik geen contact meer met mijn vader, omdat hij totaal geen empathie meer naar mij toonde en het contact met hem mij gewoon te veel energie kostte. Elke keer had ik weer verwachtingen van hem en iedere keer werd ik teleurgesteld. Daarom heb ik uiteindelijk met pijn in mijn hart het contact verbroken.

Er zijn enorm veel kinderen die net zoals ik een vechtscheiding van hun ouders meemaken of mee hebben gemaakt. Kinderen kunnen hier veel vervelende gevolgen van ondervinden. Ook, net zoals ik, op latere leeftijd. Daarom wil ik, als toekomstig sociaal werker, me graag inzetten voor deze kinderen. Dit wil ik doen door bewustzijn te creëren bij de mensen om deze kinderen heen en mensen te motiveren tot het helpen van deze kinderen. Met mijn verhaal wil ik anderen die dit ook hebben meegemaakt stimuleren om ook hun verhaal te delen. Zo kunnen we met zijn allen ervoor zorgen dat mensen na gaan denken over de gevolgen van vechtscheidingen.

awdm

Re: De gevolgen van een vechtscheiding op de kinderen

Berichtdoor awdm » 02 Jul 2017, 12:50

Hoi Iris,

Wow, ten eerste wat heftig dat jij dit hebt meegemaakt. Ik ben het er mee eens dat er tijd en aandacht moet zijn voor de kinderen die dit meemaken of meegemaakt hebben. Als ik lees over hoe jij er nu nog de gevolgen van merkt, vind ik het zeker een punt waar aandacht naartoe moet gaan. Dat jij je later als sociaal werker hier ook voor in wilt zetten, vind ik knap en bewonderenswaardig.
Sterkte met het omgaan met de gevolgen.

Valeria64

Berichtdoor Valeria64 » 02 Jul 2017, 15:16

Beste Iris, ik begrijp wat je bedoelt, ik heb er wel een andere visie over. :(
Ik ben ook gescheiden, we zouden vriendschappelijk uit elkaar gaan, afspraken gemaakt om de kinderen niet bij te betrekken, maar toen mijn ex een paar maanden weg was, was die ineens alles vergeten en het is op een vechtscheiding uitgedraaid met alle vervelende gevolgen, voor mij maar ook voor de kinderen (16 en 18 jaar).
Ik denk dat het echt trekken aan een dood paard is als je je wilt richten op de ouders die aan het scheiden zijn. Daar spelen zoveel gevoelens mee dat ze vaak niet 'normaal' meer na kunnen denken of niet weten hoe ze het anders moeten doen en nog veeeeel meer.

Zelf vind ik dat de aandacht naar de kinderen moet, daar haalt winst uit te behalen.
Deze kinderen moeten horen, 100x horen dat wat zo een vader of een moeder doet, of heel die scheiding HELEMAAL NIKS met hen te maken heeft. Zo een (laten we even voor het gemak jouw voorbeeld nemen) vader heeft een verandering doorgemaakt en hij denkt alleen aan zichzelf. En dat is zijn proces. Het heeft totaal niks met jou te maken of hoeveel waarde jij hebt. Het is zijn mankement en niet de jouwe. Besef gewoon dat jij als mens net zo veel waard bent als een ander. Die waarde haal je uit jezelf en niet bij anderen vandaan. En zoals jij over jezelf denkt, zo zullen ook anderen over jou gaan denken en je zo behandelen.
Dus voel hoeveel je waard bent, gedraag je er naar en je zult een veel beter leven kunnen opbouwen (en zelfs een betere partner kunnen aantrekken).
Laat ajb je waarde niet beperken door het gedrag van iemand die geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft, alleen aan zichzelf denkt en anderen niks gunt. Bedenk wat je van zo iemand zn mening zou vinden als het een onbekende was.
Het feit dat hij misschien niet van jou houdt is een fout in zijn dna!!! Ouders moeten voor hun kinderen zorgen. Het is geen fout van jou, jij hebt niks verkeerds gedaan en jij bent van waarde voor een boel andere mensen, denk vooral aan je moeder!
Mijn conclusie: HIJ is waardeloos, en NIET JIJ!

Ik wens je heel veel sterkte met alles en laat ajb je leven niet door zo iemand verpesten.
Valeria

iris1

Berichtdoor iris1 » 02 Jul 2017, 22:07

Hoi Valeria,
Ik begrijp inderdaad dat de aandacht moet liggen op de kinderen.
Dat is ook de bedoeling van de oproep die ik doe in mijn stukje.
Ik richt me in dat stukje op mensen in het algemeen, die zien dat het kind de dupe wordt van de scheiding van de ouders.
Ik hoop hiermee uiteindelijk te kunnen bereiken dat deze mensen ervoor zorgen dat het kind zich minder vergeten voelt, omdat het begrijpelijk is dat de ouders daar door al hun eigen gevoelens niet toe in staat zijn.

Valeria64

Berichtdoor Valeria64 » 03 Jul 2017, 11:55

Precies, helemaal mee eens!

Terug naar “Afspraken over de kinderen”