Mijn vrouw wil scheiden

Komt het na een tijdje weer goed?
Raymond80

Mijn vrouw wil scheiden

Berichtdoor Raymond80 » 30 Jul 2017, 17:20

Ongeveer een maand geleden heeft mijn vrouw (16 jaar samen, 7 jaar getrouwd) aangegeven dat ze niet meer gelukkig is. We zijn twee keer bij een relatietherapeut geweest. Mijn vrouw heeft aangegeven dat haar gevoel veranderd is en dat ze niet meer van me houdt als man zijnde. Tijdens de tweede sessie heeft ze aangegeven te willen scheiden. Wij hebben een dochter van 8 jaar oud.

Tot een maand geleden had ik geen idee. Wij hadden echt wel onze dingetjes, maar ik zag gewoon niet dat mijn vrouw ongelukkig was. Afgelopen woensdag was de sessie waarin mijn vrouw aangaf te willen scheiden. Die avond was ik weliswaar verdrietig, maar redelijk ontspannen. De dag erna ben ik volledig in elkaar geklapt. Ik ben helemaal kapot, heb er fysieke pijn van en eet en slaap slecht. Gelukkig heb ik redelijk wat mensen met wie ik kan praten.

Momenteel woon ik nog in 1 huis met mijn vrouw en we praten ook best veel. Niet met de intentie om het weer goed te maken, maar om het goed af te ronden. Ik zie vreselijk op tegen het moment dat mijn vrouw daadwerkelijk ergens anders gaat wonen. Ook moeten we onze dochter nog vertellen dat we gaan scheiden en ook daar zie ik heel erg tegen op. Bang om zo'n lief en onbevangen meisje te beschadigen.

Mijn verhaal is er eentje waarvan er waarschijnlijk tientallen op dit forum te vinden zijn, maar ik wil dit toch graag van me afschrijven. Hoop ook dat er mensen zijn met tips.. of tips voor boeken die ik kan lezen. Of ervaringsdeskundigen die een beetje weten wat ik doormaak.Ik ervaar het als de hel op aarde. Soms gaat het beter gedurende de dag en voel ik me 's avonds best redelijk, maar dan word ik de ochtend erop wakker en ben ik weer volledig van het padje. Het is natuurlijk ook nog zo vers... Maar tegelijk wil ik me groot houden voor mijn dochter!

Enerzijds vind ik het fijn dat mijn vrouw nog in huis is, maar anderzijds is het soms wat verwarrend en heb ik het gevoel dat ik het (rouw)proces nog een keer door moet maken als mijn vrouw het huis verlaat.

Zo, dat is er uit... Elke reactie is welkom.

Hoenuverder34

Re: Mijn vrouw wil scheiden

Berichtdoor Hoenuverder34 » 30 Jul 2017, 20:39

Heftig verhaal... Ik kan me hier wel in vinden. Na 18 Jr samen heeft mijn man laten weten verliefd te zijn op iemand anders. Het doet pijn, hoewel ik weet dat het al lang niet meer goed zat. Ook wij wonen nog in 1 huis en ik moet uiteindelijk vertrekken, hij blijft haar zien en ik moet het elke keer weer verwerken.. .. Onze kinderen hebben we het samen verteld, zij namen het heel goed op... Als het lukt probeer op een respectvolle manier uit elkaar te gaan, omwille van jullie dochter.. Kinderen kunnen heel veel aan, zolang het in hun belang is.. En nu voelt alles als 1 groot gat, maar ik geloof dat we er uiteindelijk sterker uit zullen komen. Heel veel sterkte

Raymond80

Berichtdoor Raymond80 » 30 Jul 2017, 20:57

Hallo Hoenuverder34,

Jouw verhaal is ook heftig. Ik kan me voorstellen dat het feit dat je man een ander heeft nog een pijnlijke dimensie toevoegt aan het verhaal...

Wel fijn dat je kinderen het zo goed opnemen. Ik ben erg benieuwd hoe mijn dochter gaat reageren... Ze is erg gevoelig, maar ook wel sterk en veerkrachtig! En ik weet zeker dat mijn vrouw en ik de scheiding netjes af kunnen ronden. Het doet alleen zo onvoorstelbaar veel pijn! Ik heb nog nooit zoiets ervaren en hoop het ook nooit meer te ervaren... Rationeel weet je dat de pijn minder gaat worden, maar dat kan ik me nu echt niet voorstellen.

Hoe lang geleden is het dat je man het vertelde? Ben je in staat om wat rust te vinden?

Jij in ieder geval ook heel veel sterkte!

Hoenuverder34

Berichtdoor Hoenuverder34 » 30 Jul 2017, 21:09

Verstand en gevoel zijn idd net als het duiveltje en engeltje op je schouders.. Het is nu een week geleden dat hij het me vertelde van haar, maar ongeveer een maand geleden dat hij zei dat hij niet meer wist hoe het tussen ons verder moest.. Ik heb gevochten want ik wilde dat het goed kwam... Toen hij het vertelde brak ik.. Ik weet dat dit niet de oorzaak was van onze problemen.. Maar tegen vlinders kun je niks beginnen.. Ik heb voor mijn gevoel altijd alles gegeven, hem altijd op nr1 gezet.. Vrijgelaten.. Waardoor ik hem verstikt heb denk ik.. Ik ben ook bang voor wat er komt, en of ik ooit weer iemand dichtbij durf te laten komen.
Jouw dochter weet ik zeker zal even verdrietig zijn, maar als ik je zo hoor komt dat echt wel goed... Je kunt haar sparen door te zeggen dat jullie samen niet meer verliefd zijn, zo heeft ze niet het gevoel dat ze partij moet kiezen voor 1 van jullie

Raymond80

Berichtdoor Raymond80 » 30 Jul 2017, 21:23

Voor jou is het dus ook nog erg vers... Verschrikkelijk zeg! Kan me voorstellen dat je het als heel onrechtvaardig ervaart, omdat je alles voor hem gedaan hebt. Dat gevoel heb ik zelf ook: mijn vrouw en kind kwamen voor alles, ik behandelde ze als prinsessen en deed alles voor ze, maar toch was dat niet genoeg! Ik kon ook best een eikel zijn hoor, maar mijn intenties zijn altijd goed geweest. Toch verwijt ik het vooral mezelf dat het mis is gegaan.

Als we het mijn dochter vertellen, zeggen we inderdaad dat we niet meer verliefd op elkaar zijn. Dat gaat mij extra aan het hart, maar ik wil inderdaad voorkomen dat ze mijn vrouw de schuld gaat geven van deze situatie.

Pittige tijden! :-(

Hoenuverder34

Berichtdoor Hoenuverder34 » 30 Jul 2017, 21:56

Heel knap van je dat je er zo mee om gaat. Je moet jezelf geen verwijten maken, dat heeft geen zin. Ik voelde me aan de kant gezet, ingeruild, alsof ik had gefaald.. Ook al zei hij dat het niet aan mij lag, dat ik nog steeds prachtig was, maar het gevoel gewoon weg... Dat ebt nu langzaam weg.. En iedereen verklaart me voor gek maar ik gun hem zijn nieuwe liefde, ze moet wel heel bijzonder zijn omdat hij niet het type is die dit pad normaal ooit zou nemen.. Maar het doet wel pijn als ik weet dat ie met haar belt of appt of naar haar toe gaat... Maar het is zoals het is, ik moet verder en hoop dat ik ooit iemand tegen kom. Ik wil ook weten hoe het voelt om op 1 te staan, om op een voetstuk gezet te worden... Ik denk als je even tot jezelf komt en je na gaat denken over de afgelopen jaren dat je steeds meer dingen gaat zien die niet kloppen, die niet zo hoorden te gaan.. Misschien vind je dan een beetje rust in dat schuldgevoel, dat gevoel van falen

Raymond80

Berichtdoor Raymond80 » 30 Jul 2017, 22:06

Ik vind het sterk van je dat je hem zijn nieuwe liefde gunt, ik denk niet dat ik dat zou kunnen!

Ik ga mijn best doen om de komende tijd wat meer rust te vinden en wat constanter te worden in mijn gevoel (hopelijk iets minder diepe dalen). Ik denk dat het ook rust geeft als mijn dochter straks van de situatie afweet.

Het voelt inderdaad heel erg als falen... Je vraagt je continu af hoe het gelopen was als je dit anders gedaan had of dat anders gedaan had. Maar goed: ik zal het moeten accepteren en in dat proces zit ik nu nog. Ik praat er veel over met mensen en dat lucht op, maar helaas is dat meestal vrij kortstondig! De enige echte steun en toeverlaat in mijn leven was m'n vrouw... Gek genoeg helpt een forum als dit ook erg goed, je kan het anoniem van je afschrijven en je weet dat er (helaas) nog meer mensen zijn die iets soortgelijks meemaken.

Zoals ik zei, woon ik nu nog in 1 huis met mijn vrouw, maar ik mis haar nu al... Best raar eigenlijk! Maar net als bij jou is het bij mij ook allemaal nog zo vers...

Hoenuverder34

Berichtdoor Hoenuverder34 » 30 Jul 2017, 22:36

Ja snap ik helemaal.. Het lastige van van je af praten is dat iedereen een mening heeft, en daar voel je je vaak alleen nog maar slechter door... Je moet het tijd geven om het te verwerken (hoor mij nou) en het zelf een plek te leren geven... Dat je dochter het niet weet is heel zwaar, want daardoor moet je op je tenen lopen, ik heb direct de volgende dag gezegd dat ik wilde dat ze het wisten, omdat ik vaak zou gaan huilen(want Dat doen wij vrouwen) . Misschien kun je dat met je vrouw bespreken?
Dan kun jij ook "rouwen" en de liefde en knuffels van je dochter zullen helpen... En je kunt zelfs zeggen dat mama niet meer verliefd is op pappa maar dat ze daar niks aan kan doen dat dat soms gebeurd... Is er voor jouw gevoel toch de waarheid verteld maar wel onder verzachtende omstandigheden...

Hoenuverder34

Berichtdoor Hoenuverder34 » 30 Jul 2017, 22:46

En vergeet niet, jouw vrouw is al 5 stappen verder dan jij.. Ze heeft al tijd gehad om hierover na te denken. Ze heeft waarschijnlijk al wakker gelegen, slechts het kunnen eten ed.. Zoals hier ook.. Wij hebben ook die 5 stappen nodig..

Raymond80

Berichtdoor Raymond80 » 30 Jul 2017, 22:54

Dat is ook zo! Morgen reageer ik wat uitgebreider, ik ga nu slapen.

Bedankt voor je fijne reacties, ik heb daar echt steun aan!

Terug naar “Hoeveel moet je verdragen?”